Etyka: zwlekanie z podpisaniem umowy na badanie, nieuprawnione wypowiadanie umów na badanie, brak prawidłowo powziętej uchwały o wyborze audytora.
Sprawozdania finansowe i sprawozdanie z działalności: brak sporządzenia i zatwierdzania sprawozdań finansowych i sprawozdania z działalności w ustawowych terminach.
Polityka (zasady) rachunkowości: brak aktualnej i kompletnej polityki (zasad) rachunkowości zatwierdzonej przez odpowiedni organ w jednostce zgodnie z postanowieniami Umowy/Statutu Spółki.
Brak zgodności z zasadami rachunkowości: często występują przypadki, gdzie sprawozdania finansowe nie są zgodne z obowiązującymi standardami (np. MSR lub krajowe przepisy Ustawy o Rachunkowości) i przyjętą polityką (zasadami) rachunkowości, np.:
– błędne rozpoznawanie przychodów ze sprzedaży (umowy wieloelementowe, kontrakty długoterminowe, umowy stratne, błędny cut-off wynikający z pominięcia warunków handlowych INCOTERMS, etc.),
– brak rezerw na ryzyko kredytowe (odpisy aktualizujące wartość należności) i odsetki od przeterminowanych zobowiązań, rezerw pracowniczych (urlopowych, emerytalnych, na bonusy i premie, etc.),
– brak rezerw na faktury korygujące sprzedaż,
– brak podatku odroczonego,
– brak analizy i wyceny leasingu finansowego,
– brak innych rezerw na uprawdopodobnione zobowiązania (gwarancje, sprawy sporne i sądowe, spodziewane koszty w kolejnym roku dotyczące badanego okresu),
– brak wyceny bilansowej rozrachunków w walutach obcych, etc.
To może prowadzić do błędnych interpretacji wyników finansowych przez ich czytelników.
Nieprawidłowa wycena aktywów i pasywów: wycena np. nieruchomości czy zapasów może być nieadekwatna (kwestia NRV, rezerwy na pozycje przestarzałe i niepełnowartościowe, błędna wycena rozchodu zapasów FIFO/LIFO/średnia ważona, etc.), co wpływa na ogólny wynik finansowy i sytuację majątkową jednostki.
Niewłaściwie ujawnione zobowiązania: niedoszacowanie lub brak ujawnienia zobowiązań (np. rezerwy na przyszłe straty, zobowiązania warunkowe i inne pozabilansowe) może wprowadzać w błąd użytkowników sprawozdań.
Klasyfikacja transakcji: często błędnie klasyfikuje się przychody oraz koszty (błędy prezentacyjne, szyk rozwarty-zwarty, etc.), co może wpływać na obraz finansowy firmy. Ważne jest, aby transakcje były klasyfikowane zgodnie z ich ekonomicznym charakterem.
Odpowiednie ujawnienia: ujawnienia dotyczące kontynuacji działalności są niekompletne lub zniekształcone, ujawnienia dot. polityki rachunkowości, ryzyk finansowych czy zdarzeń po dacie bilansu (korygujących i niekorygujących) są kluczowe dla zrozumienia sprawozdań przez inwestorów i inne zainteresowane strony.
Błędy w aktywach trwałych: nieprawidłowe oszacowanie amortyzacji (brak aktualizacji okresów ekonomicznej użyteczności, występowanie istotnej wartości w pełni umorzonych aktywów, które są wciąż użytkowane), brak ujęcia rezerwy z tytułu trwałej utraty wartości, czy też niewłaściwe ujawnienie zysków i strat ze sprzedaży aktywów trwałych mogą prowadzić do zniekształceń.
Problemy w wyliczaniu podatku dochodowego: często występują błędy w obliczeniach dotyczących podatku dochodowego bieżącego i odroczonego, niewłaściwe klasyfikowanie kosztów uzyskania przychodów, brak dokumentacji wykonania usług niematerialnych, brak ujęcia w wyliczeniu podatku odroczonego wszystkich różnic tymczasowych, brak dokumentacji cen transferowych, kwestia cienkiej kapitalizacji, wymogów MDR, etc.