Zamiany w przepisach dotyczących pracowników
- Nowelizacja Kodeksu pracy w zakresie jawności wynagrodzeń
Nowelizacja kodeksu pracy, stanowiąca implementację dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/970 z dnia 10 maja 2023 r. o przejrzystości wynagrodzeń, której celem jest eliminacja nierówności płacowych, w szczególności pomiędzy kobietami a mężczyznami – wprowadza obowiązek informacyjny dla pracodawców wobec kandydatów do pracy. Pracodawca będzie zobowiązany do przekazywania osobie ubiegającej się o pracę pełnych informacji o wynagrodzeniu w tym m.in. jego początkowej wysokości lub jego przedziału. Informacje muszą być przekazywane w formie papierowej lub elektronicznej z odpowiednim wyprzedzeniem, aby umożliwić świadome i przejrzyste negocjacje.
Nowelizacja ta została uchwalona przez Sejm 9 maja 2025 r. i wchodzi w życie po upływie 6 miesięcy od dnia ogłoszenia.
- Zmiany w zakresie deregulacji przepisów dotyczących wypadków przy pracy.
W ramach Inicjatywy SprawdzaMY proponowane są m.in. zmiany dotyczące przepisów prawa pracy dotyczące wypadków przy pracy. Celem tych zmian jest wprowadzenie ułatwień w zakresie procedury i raportowania wypadków przy pracy, co stanowi odpowiedź na postulaty zgłaszane przez pracodawców, pracowników i urzędników. Proponowane zmiany przewidują m.in.: wprowadzenie konkretnego terminu na zgłoszenie uwag do protokołu przez poszkodowanego pracownika. Po upływie tego terminu protokół byłby uznawany za ostateczny i mógłby zostać podpisany. Ponadto proponowana jest nowelizacja przepisów w zakresie obowiązku aktualizacji Oceny Ryzyka Zawodowego. Spowodowałaby ona wyeliminowanie zbędnej biurokracji i ograniczenie działań na rzecz realnej poprawy bezpieczeństwa. Kolejną proponowaną zmiana jest ujednolicenie dokumentacji dotyczącej wypadków niezależnie od formy zatrudnienia. Obecnie w zależności od formy zatrudnienia – umowa o pracę lub umowa zlecenie – obowiązują różne formularze, co komplikuję całą procedurę.
- Planowane zmiany w zakresie obliczania okresu zatrudnienia.
Zgodnie z projektem Ministerstwa Rodziny, Pracy i polityki Społecznej planowane są zmiany w zakresie liczenia okresu zatrudnienia (stażu pracy). Obecne przepisy uwzględniają tylko zatrudnienia na umowę o pracę. Przywołany projekt przewiduje zaliczanie do stażu pracy m.in. okresów zatrudnienia na umowę zlecenia, umowę agencyjną, prowadzenie działalność gospodarczej oraz pozostawania osobą współpracującą z osoba prowadzącą działalność, a także okresu zawieszenie działalności gospodarczej w celu sprawowania opieki nad dzieckiem, za który zostały opłacone składki na ubezpieczenie społeczne.
Zgodnie z projektem zmiany te mają wejść w życie z dniem 1 stycznia 2026 r.
- Zniesienie obowiązku papierowego przechowywania zgłoszeń do ZUS.
Zgodnie z projektem ustawy Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej o zmianie ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, przewiduje się zmiany w zakresie obowiązku przechowywania zgłoszeń do ZUS przez płatnika składek. Obecnie płatnik składek ma obowiązek przechowywania pisemnych zgłoszeń do ZUS z własnoręcznym podpisem przez okres 5 lat, pomimo przekazywania do ZUS zgłoszenia również w formie dokumentu elektronicznego. Projekt nowelizacji ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych przewiduje likwidację obowiązku przechowywania zgłoszeń w formie papierowej.
Przyjęcie projektu ustawy przez Radę Ministrów planowane jest na III kwartał tego roku.